
Gondolatok a jógáról 1. rész

Nagyon fontos megérteni, hogy a jóga gyakorlásának alapelve - az ahimsa, azaz az ártás nélküliség - magunkra vonatkoztatva is alkalmazandó -, már ha komolyan szeretnél fejlődni, és nem akarsz megrekedni a "kerekpopsi-fittnes-wellnes-látványjógánál".
Mit értünk ez alatt? Eleinte nagyon nehéz lesz - később könnyebbé válik -, de próbálj meg elszakadni a téves nézetektől, azaz elsősorban azoktól a hamis önképektől, amiket legyártottál, illetve folyamatosan gyártasz önmagadnak. Hogyan gyártod a téves önképeket? Külső, vagy belső nyomás hatására, egyfajta megfelelési kényszer indíttatására. Milyennek látom magam, milyennek kellene lennem, hogyan kellene kinéznem, viselkednem, sőt, gondolnom, éreznem ennek tükrében...
Most egy hosszú szünetnek kellene következnie, és mivel olvasod ezt, éppen meg is állhatsz néhány hosszú lélegzetvételnyi csendességre, és legalább egy rövid időre vess el magadtól minden prekoncepciót.
Tehát, tegyük félre azt, amit nem szeretnénk, és vegyük fókuszba a helyes, erőszakmentes gyakorlást.
Ehhez jó tudni, mi a jóga. A jóga szó szerint egyesülést, kapcsolódást jelent, ami az Abszolúttal, a Mindenséggel, - én le merem írni: Istennel (bárhogyan is nevezd, és képzeld Őt, személyében, vagy személytelen energiájában) - való összekapcsolódást, tehát egy magasabb tudatosságot jelentő, harmonikus életet eredményez. Ennek az életfilozófiának csupán kis része az a mozgásrendszer, amit manapság sportként, vagy sokkal lejjebb, látványsportként eladnak egyesek, megfosztva minden eredeti céljától, tartalmától.
Persze, ha éppen csak barátkozol a jógával, bátran megfoghatod az elején csupán a mozgás (ászana gyakorlás) részénél, hiszen egy magunkfajta nyugati típusú embernek a megszokott életritmusába ez lehet az első, ami beleilleszthető különösebb fájdalom nélkül. De tudnod kell, hogy az ászana gyakorlás, a pránajámák (légzőgyakorlatok), de még a nidra (jóga relaxáció) is csupán egy eszköz a cél elérésére. És mi a cél? Patandzsali egyszerűen megfogalmazta: a jóga célja az elme tevékenységének teljes elcsendesítése (Jógas csitta vritti niródah). Miért akarjuk az elmét elcsendesíteni? Mert elzár minket az önvaló megismerésének lehetőségétől. Mert az elme egy majom, ami ide-oda ugrál, és rángat minket, mint valami marionett bábut. Legyárt ezer és ezer egymásba fűződő gondolatot, ezek kiváltanak bennünk érzéseket és hangulatokat, aminek nem feltétlenül van köze (általában semmi köze) a valósághoz. Amit ezzel mozgat, az nem más, mint az ego, a test téves öntudata. Ezzel azonosulni azonban minden rossz dolog forrása. De ha nem a gondolataink, érzéseink, nem az ego, és nem is ez a test vagyunk, akkor ezeket el kell halkítani, hogy valami módon esélyünk legyen megtalálni önmagunkat. És végül is, kik volnánk mi valójában? Talán most felkiáltasz, persze, hogy tudom, a lélek vagyok. És ha így van (így van), megtaláltad-e már önmagad? Volt-e már szerencséd önmagadhoz? Kapcsolódtál-e lélek szikráddal az Eredethez, a Forráshoz, amelyből származol?
Ha ilyen tapasztalásod még nem volt, akkor nincs nemesebb célod az életben, minthogy elérd ezt az állapotot. Ha pedig már volt, akkor az, hogy minél előbb újra megéld, és megmaradj benne. Ezt szolgálja a meditáció, ami végül ugyancsak egy eszköz - igaz, hogy a legnemesebb eszköz - az önmegvalósításhoz, azaz a lélekkel történő önazonosság kialakításához.
Hogyan lehet ide eljutni jóga ászanákon, pránajámákon, nidrán keresztül? Ha helyesen gyakorolsz, és a fókuszod befelé mutat, és kitartó is vagy, akkor nem nehéz. Ugyanis ezek a gyakorlások mind erre készítenek elő, erre tesznek alkalmassá. A jóga ászanák nem véletlenül határozzák meg a légzés szinkronját, és ütemét, nem véletlenül adnak iránymutatást a tekintet irányára, és sokszor még más fizikai paramétereket is meghatároznak. A pránajámákat gyakorolva ez a felismerés egy kissé könnyebb, és egészen közel vihet a meditációhoz is. Azonban a nidra (vezetett relaxáció - nem azonos a meditációval) óvatlan, és öncélú, élményközpontú gyakorlása nagyon is messzire vihet tőle, ahogyan ez gyakran látható a divatjelenségeket figyelve.
Tehát első lépésként engedd el az összes előzetes
elképzelést a jógáról, magadról, a világról, és megüresítve magadat, csak ülj
le egy csendes helyen egyenes törzzsel, hunyd le a szemed félig, és csak néhány
percig vegyél csendesen "üres" levegőt, ami csak levegő legyen, minden ráragasztott
dolog nélkül. A következő bejegyzés a jóga ászanák helyes gyakorlásáról,
illetve azok elkezdéséről fog szólni.
Legyen szép napod, légy boldog. :) - Köszönöm, ha megosztod ezt a behegyzést.